Verhoog je productiviteit door verschillende communicatieplatformen te koppelen met webhooks
Overzicht
Met webhooks kun je bepaalde apps geautomatiseerde berichten of informatie naar andere apps laten sturen. Zo kun je bijvoorbeeld binnen VoIPGRID met een webhook, op basis van een URL, je telefoniesysteem koppelen met andere databases. Achter deze URL hangt een script die de database doorzoekt en gegevens terugstuurt naar het telefonieplatform.
Features
Je kunt met webhooks veel realiseren. Heel veel! Je eigen creativiteit is hierin de limiet. Om een idee te geven van wat de mogelijkheden zijn, geven we een aantal voorbeelden.
- Code invoeren: Op basis van een ingevoerd ordernummer doorschakelen naar de juiste collega.
- Smart Routing: Ondanks dat dat klant belt naar het algemene nummer, ervoor zorgen dat het gesprek direct binnenkomt op het toestel van de juiste accountmanager. Dit wordt ook wel Smart Routing genoemd en is mogelijk via een webhook. Eindeloos doorverbinden is hiermee verleden tijd. Dit voorkomt niet alleen ergernis bij de beller, het zorgt ook voor een sneller werkproces
- Slagboom openen: Met een webhook kun je ook een verbinding maken tussen een slagboom of deur en het telefonieplatform, waardoor je de slagboom of deur automatisch kunt laten openen. Als de bezoeker de juiste code weet kan hij zelf de slagboom of deur openen en hoeft de receptie niet eerst gebeld te worden met de intercom. Een mooie tijdsbesparing voor de receptionisten. Deze optie is natuurlijk ook handig voor bedrijven die überhaupt geen receptie hebben, maar wel gebruik maken van een slagboom.
- Campagne doormeten: Is jouw klant online aanwezig met verschillende campagnes? Dan wil deze klant vast ook weten hoeveel telefonische conversies de campagnes daadwerkelijk opleveren. Door aan iedere campagne een uniek telefoonnummer toe te kennen, kun je via een webhook in Google Analytics doormeten hoeveel oproepen een specifieke campagne heeft gegenereerd.
Pro-tip: Voorbeelden van scripts en verdere uitleg over de techniek van de webhooks kun je terugvinden in onze technische wiki.
Technisch
Het gebruik van webhooks kan vrij technisch zijn. We beschrijven de basis hier kort, maar als je meer wilt weten verwijzen we graag naar onze wiki.
Bij het gebruik van de webhooks heb je te maken met parameters. Dit zijn de gegevens waarmee je kunt communiceren tussen ons telefonieplatform en het product waarmee je wilt koppelen. Bij VoIPGRID zijn er vier verschillende parameters die je in het script voor je webhook kunt verwerken:
- Een ingevoerde code (code)
- Het gebelde nummer (did)
- Het nummer van de beller (caller-id)
- De naam van de beller (callername)
Als er een URL wordt aangeroepen, dan gaat het script zijn werk doen. De database wordt doorzocht naar een match met de parameter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebelde nummer. Vervolgens worden de resultaten van de zoektocht teruggekoppeld naar het telefonieplatform. De volgende statussen kunnen hierbij worden teruggeven:
- Invoer is gelukt (ACK)
- Invoer is niet gelukt (NACK)
- Er is iets fout gegaan met de invoer (ERR)
Op basis van deze status wordt automatisch beslist hoe het proces verder wordt doorlopen. Dit regel je in het Belplan:
Schematisch ziet het proces er zo uit:
Met de teruggekoppelde resultaten kun je daarna allerlei zaken doen.
Compatibiliteit
Binnen het VoIPGRID Platform is de volgende betaalde module noodzakelijk:
- Webhook
Configuratie instructie
Check onze wiki-pagina voor de configuratie instructie.
Tarief
Tarieven zijn zichtbaar in de VoIPGRID prijslijst, welke beschikbaar is op de Partner Informatie Portal.
Integratiepartners
VoIPGRID B.V. Lübeckweg 2 9723 HE GRONINGEN contact@voipgrid.nl 050-8009000 KvK-nummer 50159917 |
|
Op de VoIPGRID Marketplace is de volgende disclaimer van toepassing.